Traditia aghiorita retine faptul ca schitul Colciu al Manastirii
Vatoped a fost ridicat prima oara de un crestin foarte bogat si evlavios
din Italia, pe nume Kolchiu , la inceputul secolului al VII-lea. Atat
schitul cat si multele chilii construite mai tarziu in jurul lui au fost
fie distruse, fie s-au degradat de mai multe ori de-a lungul veacurilor
si au fost adesea reconstruite. Pe partea dinspre mare existau de
asemenea sihastrii si pesteri unde traiau pustnicii isihasti.
Schitul a fost construit pe cel mai inalt pisc, spre sud de
Vatoped, de-a lungul tarmului estic al Athosului. Asezarea ofera un
climat mai bland si mai uscat decat in alte locuri ale Athosului,
nefiind expusa vanturilor ce vin dinspre padurile de castan si sunt atat
de daunatoare bolnavilor de reumatism. Astazi nu a mai ramas aproape
nimic din acest infloritor schit de odinioara, in afara de un imens turn
patrat, supraetajat, ce se afla in totala ruina.
Poate cel mai renumit traitor al Schitului Colciu a fost Sfantul
Agapie (praznuit pe 1 martie), care a locuit impreuna cu batranul sau
povatuitor in Chilia Sfanta Treime la mijlocul si sfarsitul secolului al
XVIII-lea. In timpul unui atac al turcilor, Sfantul Agapie a fost prins
si tinut in lanturi ca rob timp de 12 ani. In tot acest timp, el i-a
slujit atat de bine pe musulmanii care il cumparasera incat acestia i-au
ingaduit mai multa libertate decat oricarui alt rob.
Dupa un timp, Sfantul Agapie a fost eliberat din robie in mod
minunat, printr-o minune a Maicii Domnului. El a fugit in secret si s-a
intors in Sfantul Munte la batranul sau. Acesta l-a certat cu asprime pe
Sfantul Agapie pentru ca fugise si l-a trimis inapoi, cerandu-i sa nu
pricinuiasca vreo pierdere turcului care-l stapanea. Ca un adevarat fiu
al ascultarii, Sfantul Agapie s-a reintors la stapanul sau fara sa
carteasca.
Troita ridicata in memoria martirilor |
Cand a sosit si i-a povestit stapanului sau tot ce se
intamplase, turcul si familia lui au fost uluiti de virtutea Sfantului
Agapie si l-au tinut in si mai mare respect si onoare. Ascultarea
calugarului sfant a servit ca inceput pentru convertirea la credinta
crestina a stapanului sau si, dupa catva timp, stapanul sau impreuna cu
doi dintre fiii sai au venit cu Sfantul Agapie la Muntele Athos, unde au
primit tunderea in monahism din mainile lui. Ei si-au sfarsit zilele
acolo, in mireasma faptelor lor ascetice, spre sfarsitul secolului al
XVIII-lea.
Singura data cand Schitul Colciu a fost lipsit de prezenta
monahilor a fost dupa revolutia greaca din 1821. In acea vreme, grecii,
tineri si varstnici, s-au ridicat impotriva stapanitorilor musulmani.
Cand s-a descoperit ca niste calugari greci athoniti se inrolasera in
armata antiotomana, turcii au lovit cu putere in calugarii athoniti si
timp de multi ani au torturat cu cruzime locuitorii peninsulei. In
perioada aceea, toti monahii, inclusiv cei de la Colciu, fie au fugit,
fie au fost martirizati. Istoria aminteste ca monahii de la Colciu erau
inghesuiti in saci (atatia calugari cati putea sa cuprinda un sac), care
erau pe urma strans legati, tarati pe varful Colciu si lasati sa se
rostogoleasca asemenea bolovanilor in josul vaii, in mare.
Turcii
aduceau apoi iar sacii pe deal si repetau aceasta tortura. Acestea si
inca alte astfel de torturi au dus la parasirea in mare parte a
Sfantului Munte in 1821.
Mormintele parintilor romani |
Spre sfarsitul secolului al XIX-lea, Sfantul Munte a trecut
printr-o renastere duhovniceasca. Cativa monahi s-au strecurat inapoi la
Colciu, dar nu inainte de venirea batranului Ilie Vulpe in Chilia
Nasterii Inaintemergatorului, astfel incat intreaga regiune a inceput sa
infloreasca duhovniceste, in adevaratul sens al cuvantului.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu