“Scopul meu nu este să instig la neascultare, ci doar sa refac sensul evanghelic al ascultării, aşa cum ni l-a lăsat Hristos”.
Traim intr-o lume (bisericeasca), azi, in care, desi se vorbeste atat de mult si se scrie enorm, inflationist, (incat te intrebi chiar cine mai si citeste totusi, cine mai asculta daca toata lumea are ceva de spus), toata mareea asta gigantica de vorbe “destepte” si desarte, babilonic revarsate peste noi camufleaza perfid o mare tacere, un pustiu de adevar si de viata.
Se vorbeste mult, dar te bucuri ca un copil de cuvant numai atunci
cand… “pietrele” incep sa vorbeasca! Si abia atunci realizezi cat de
grea era tacerea care se lasase, in realitate…
Asadar intr-o vreme caracterizata (in plan religios vorbind) parca mai mult ca oricand de confuzii si falsificari, cand duhul minciunii, mai viclean ca niciodata, se deghizeaza din ce in ce mai bine in adevar si in virtute, cand se
cunoaste din ce in ce mai putin gustul “natural”, “original” al
realitatilor duhovnicesti, traindu-se aproape numai din surogate si din
inchipuiri, cand mai toata lumea cauta siguranta si confortul psihologic al ideilor gata-facute, al sabloanelor si culcusul caldut al autoritatii si nimeni nu mai infometeaza dupa adevar, un cuvant ca cel al parintelui Savatie Bastovoi ascultare – probabil unul dintre cele mai bune eseuri din cartea sa recenta, “Cand pietrele vorbesc” despre – vine ca o gura de oxigen dumnezeiesc si ca o sabie despartitoare de ape.
Este un articol care limpezeste si face lumina, in duhul Evangheliei si al Sfintilor Parinti
– iar nu dupa pareri si interpretari personale, cum se obisnuieste –
intr-una din cele mai importante probleme de care se face caz in zilele
noastre in Biserica, in special atunci cand se urmareste impunerea prin
forta a unor masuri nelegitime, arbitrare. Parintele Savatie (care – atentie! – nici el insusi nu trebuie “fetisizat” si transformat, cum gresesc multi, intr-o “autoritate” infailibila) face practic, aici, o
marturisire de credinta extrem de importanta si de necesara acum oricui
vrea sa tina calea Parintilor si sa nu se rataceasca prin hatisurile
“oficialului”.
Nu stim cati isi mai asuma astazi curajul de a denunta instrumentarea
necinstita si interesata a ascultarii, deturnarea sensului ei de la
voia lui Dumnezeu si abuzul de autoritate in Biserica. Nu credem ca exageram daca spunem ca e o chestiune care devine in zilele noastre pur si simplu capitala,
date fiind mesajele divergente pe care le primim astazi din partea
atator instante si autoritati din interiorul Bisericii (formal, cel
putin), mesaje intre care suntem chemati sa alegem pe cel caruia sa-i dam cuvenita… ascultare. Ce vom alege? Domnul sa ne lumineze pe toti prin cuvantul parintelui Savatie.
Ascultarea
“Un alt aspect care a alimentat întotdeauna verva criticilor Bisericii este ascultarea. Sub
pretextul ascultării s-au comis nu puţine lucruri stupide, iar alteori
tragice. In numele ascultării s-a tacut atunci cînd era nevoie de
mărturisire sau au fost ucişi oameni atunci cand era nevoie de
diplomaţie, aşa cum este cazul tăcerii din timpul
comunismului sau al încrancenării îndreptate prosteşte împotriva
ortodocşilor de rit sau de stil vechi.
Tot aşa, de cate ori ierarhia, împinsă din spate de liderii politici, lansează cîte o poruncă deocheată, cum ar fi măsurile de epurare a mănăstirilor din vremea lui Cuza sau a lui Hruşciov, totul se face sub deviza „ascultării”.
Ascultăm! Ascultăm! Şi iar ascultăm! Ordinele nu se discută, ci se execută. Mentalitatea de armată,
în care ascultarea se reduce la simpla executare a unui ordin, s-a
impus, din nefericire, nu doar în ochii criticilor Bisericii, ci chiar
şi în ai credincioşilor înşişi.
Scopul meu nu este să instig la neascultare, ci doar sa refac sensul evanghelic al ascultării, aşa cum ni l-a lăsat Hristos. Ascultarea creştină este posibilă doar cu condiţia iubirii. Cel ce Mă iubeşte pe Mine – spune Hristos – ascultă cuvintele Mele[1].Aşadar ascultarea este o expresie şi o dovadă a iubirii – ascult pentru că iubesc.
In sensul evanghelic şi patristic,
doar ascultarea din dragoste, liberă, este o virtute, ascultarea
iraţională sau din frică fiind proprie doar animalelor şi robilor.
Exemplele din mediile monahale
primare care se aduc în sprijinul ascultării oarbe trebuie înţelese
separat de filosofia ascultării în sine. Ele privesc un nivel spiritual
superior şi nu este cazul să le aplicăm cu referire la situaţiile
„politice” concrete, în care credincioşilor li se impune tăcerea cu referire la integritatea dogmatică şi morală a Bisericii.
Lepădarea totală de sine a unui călugar
precum Acachie Ascultătorul, care moare în urma bătăilor primite de la
staretul său, despre care povesteşte Cuviosul Ioan Sinaitul în Scara sa, capătă sens numai datorită libertăţii depline a gestului său. Adică acest Sfant Acachie, „fiind simplu la purtări, dar înţelept cu mintea“
– atenţie! -, spune Cuviosul Ioan, si-a adus propria libertate în
jertfă, după modelul lui Hristos, acelui bătrîn necioplit care îl bătea
zilnic. Care a fost rezultatul acestei jertfe? Bătranul leneş şi rău a
fost trezit la pocăinţă după ce a auzit glasul lui Acachie din mormant. Aşadar
dragostea hristică a lui Acachie s-a adus pe sine, prin renunţarea la
propria libertate, drept jertfă mantuitoare pentru un om care,
altminteri, părea iremediabil pierdut[2].
Această idee este exprimată şi de Apostolul Pavel, cînd zice: „Deşi sunt liber faţă de toţi, m-am făcut rob tuturor, ca să dobandesc pe cei mai mulţi“[3].
Toate cazurile de ascultare totală relatate în literatura patristică se referă la răbdarea umilinţelor de tot felul, nu şi la supunerea faţă de o poziţie dogmatică sau morală nedreaptă.
Ascultarea
încetează acolo unde intervin nedreptatea şi minciuna, căci dragostea,
despre care am spus că este condiţia ascultării evanghelice, se bucura doar de adevăr[4]. Ascultarea nu se face doar pe linie ierarhică, ci, mai ales, pe linia adevărului şi a iubirii. Oricine vesteste o altă Evanghelie, fie episcop, patriarh, sinod sau chiar înger din ceruri, spune Apostolul Pavel în Epistola către Galateni, anatema să fie. Pentru noi nu există autoritate în afara Evangheliei iubirii şi a jertfei lui Hristos.
Este
nepotrivită şi convingerea că doar Sinodul episcopilor este infailibil,
putand, de aceea, să impună porunci de necontrazis, căci aceasta nu e decat o replică, puţin mai înmuiată, la infailibilitatea papală.
Nu numărul şi rangul celor adunaţi sfinţeşte adunarea, ci adevărul mărturisirii lor.Sinoadele Ecumenice au fost numite sfinte pentru că au fost conforme adevărului. Au existat însă şi sinoade de episcopi cu totul păcătoase, cum a fost, de exemplu, sinodul denumit ulterior „talhăresc”, la care a fost condamnat Sfantul Ioan Gură de Aur. Orice credincios trebuie să ştie acest lucru, pentru a nu cădea în capcana „ascultărilor” şi „binecuvantărilor” mincinoase.
Aşa se explică paradoxul că mari învăţători ai smereniei şi ai ascultării, precum Ioan Gură de Aur sau Maxim Mărturisitorul, au
fost de neînduplecat atunci cand li s-au cerut lucruri nedrepte de
către suveranii lumii acesteia, dar şi de către adunarea episcopilor
vanduţi; în cazul lui Ioan, să renunţe la apărarea săracilor şi la mustrarea făţişă a lăcomiei şi imfumurării împărătesei[5],
iar în cazul lui Maxim, renunţarea la a mai condamna în public
mărturisirea de credinţă greşită a împăratului şi a patriarhului
Constantinopolului din timpul său.[6] Atat marele Ioan, cat şi marele Maxim au murit departe de ţara, condamnaţi de Biserică, pentru ca mai apoi să li se ducă în toată lumea slava de stalpi şi dascăli ai Bisericii.
De fapt, fenomenul
martirajului în Imperiul Bizantin, declarat ortodox, trebuie să
spulbere desăvarşit mitul ascultării oarbe pe linie ierarhică a
creştinilor. Sfinţi mărturisitori precum Atanasie cel Mare (secolul al IV-lea), patriarhul Alexandriei, depus de cinci ori de pe scaunul patriarhal, Ioan Gură de Aur (secolele al IV-lea-al V-Iea), depus de pe scaunul Constantinopolului, monahul Maxim Mărturisitorul (secolul al VII-lea), ucis prin epuizare după ce i se taie mana dreaptă şi limba, monahul Ioan Damaschin (secolul al VIII-lea), anatemizat de trei ori, monahul Teodor Studitul (secolul al VIII-lea) şi mulţi alţii, mai puţin celebri, dar care au fost prigoniţi sau ucişi exclusiv de împăraţi şi episcopi „ortodocşi”, sunt cei care, „ascultând de Dumnezeu mai mult decat de oameni”[7], au dus Biserica lui Hristos de-a lungul secolelor.
Acestora li se alătură şi cei care, în
perioada comunismului ateu, nu s-au speriat nici de chinurile
temniţelor, nici de caterisirile ierarhilor vanduţi, ci şi-au păstrat
intactă integritatea lăuntrică, mărturisind în numele unui popor întreg,
atat in Rusia, cat şi în România şi aiurea.
Fiecare să se cerceteze pe sine, căci Cugetul singur îi va spune unde se termină „fericita şi pururea pomenita ascultare“, cum dulce o numeşte Ioan Scararul, şi unde începe nefericita şi pururea osandita laşitate. Vorba Sfîntului Maxim Mărturisitorul:
Nu este nimic mai silnic decît o constiinta care te acuză şi nimic mai îndrazneţ decat o conştiinţă care te apără[8] “.
_________________________________________________________________________________________________________ [1] Evanghelia după Ioan 14,24.
[2] Vezi relatarea despre Cuviosul Acachie din Scara Sfantului Ioan Sinaitul, “Filocalia”, vol 9, pag 127, Ed.Humanitas.
[3] Epistola întâia către Corinteni a Sfantului Apostol Pavel 9,19
[4] Idem, ibidem, 13, 6
[5]
Este vorba de tînăra Eudoxia, împărăteasa Constonstantinopolului, pe
care patriarhul Ioan o înfruntă, refuzandu-i intrarea în biserică, pe
motivul că împărăteasa, declarandu-se creştină, suferea de cultul
propriei persoane, impunand obiceiurile împăraţilor păgani. Aceasta,
aliindu-se cu adunarea episcopilor nemulţumiţi de refomele apostolice
întreprinse de marele Ioan, convoacă un sinod în 403, rămas în istorie
sub numele de „sinodul talhăresc”, prin care Sfantul Ioan este depus din
treaptă şi trimis într-un exil la capătul căruia a şi murit.
[6]
Este vorba de de patriarhul Constantinopolului Pavel al II-lea şi
împăratul Constans, care în 647 formulează un decret imperial prin care,
sub ameninţarea cu pedepse grave, se interzice discutarea despre cele
două firi şi voinţe (omenească şi dumnezeiască) ale lui Iisus Hristos.
[7] Faptele Sfinţilor Apostoli 5,29.
[8] Sfantul Maxim Mărturisitorul şi tovarăşii săi intru Martiriu, Ed. Deisis, Sibiu, 2004, p. 129
__________________________________________________________________________________________________________
(Ieromonah Savatie Bastovoi, “Cind pietrele vorbesc – Biserica fata in fata cu propria imagine“, Editura Cathisma, 2008)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu