Ziua
judecăţii de apoi ! Acea zi nimeni nu o cunoaşte, doar Dumnezeu Tatăl,
dar semnele sale sunt arătate în Evanghelie şi în Apocalipsa Sfântului
Apostol Ioan Teologul. Apocalipsa vorbeşte despre evenimentele de la
sfârşitul lumii şi despre judecata de apoi în primul rând prin figuri de
stil şi într-un mod tainic.
Cu toate acestea, Sfinţii Părinţi au
tâlcuit aceste figuri de stil şi există o tradiţie a Bisericii autentică
care vorbeşte cu limpezime cu privire la semnele apropierii sfârşitului
şi judecata de apoi.
Înainte
de sfârşitul vieţii pe pământ va fi tulburare, războaie, conflicte
sociale, foamete, cutremure. Oamenii vor suferi de frică şi vor muri din
pricina aşteptării dezastrului. Nu va mai fi nici viaţă, nici bucurie a
vieţii, ci o stare chinuitoare de despărţire de viaţă. Cu toate
acestea, va fi o despărţire nu doar de viaţă, dar şi de credinţă, şi
,,când va veni Fiul Omului, oare va afla
credinţa pre pământ ?” (Luca 18, 8)
Oamenii vor deveni mândri şi
nerecunoscători, lepădând legea dumnezeiască. Pe lângă despărţirea de
viaţă va fi o slăbire a vieţii spirituale. Va fi o epuizare a binelui şi
o sporire a răului.
Sfântul
Apostol Ioan Teologul vorbeşte despre aceste vremuri în epistola sa, de
Dumnezeu insuflată, Apocalipsa. El spune că „era în Duh” pe când scria;
aceasta înseamnă că Sfântul Duh Însuşi era în el, atunci când i s-au
descoperit lui soarta Bisericii şi a lumii în diferite chipuri, şi
astfel aceasta este o revelaţie dumnezeiască. Apocalipsa zugrăveşte
soarta Bisericii în chipul unei femei care se ascunde în pustietate: ea
nu se arată în viaţa publică, precum astăzi în Rusia. În viaţa publică,
forţele care pregătesc cele necesare venirii antihristului vor juca
rolul principal.
Vedenia Sfântului Apostol şi Evanghelist Ioan în Insula Patmos. Patmos, secolul al XVI-lea
Antihristul
va fi un om, şi nu un diavol întrupat. ,,Anti” înseamnă ,,vechi”, şi
înseamnă de asemenea ,,în loc de” sau ,,împotriva”. Antihristul este un
om care doreşte să fie în locul lui Hristos, să-I ocupe locul şi să
stăpânească ceea ce doar Hristos se cuvine să stăpânească. El doreşte să
aibă puterea lui Hristos de a-i atrage pe oameni către El, ca şi
autoritatea Lui asupra întregii lumi. De altfel, antihristul va primi
această putere înainte de pierzarea sa şi a întregii lumi.
Ce
se cunoaşte despre acest om – antihristul ? Nu se cunoaşte cu
exactitate obârşia sa: tatăl său este cu desăvârşire necunoscut, şi mama
sa este o femeie spurcată, pretinsă fecioară. El va fi un evreu din
seminţia lui Dan. Va fi foarte inteligent şi înzestrat cu darul de a
lucra cu oamenii. Va fi fermecător şi îngăduitor. Filozoful Vladimir
Soloviov a lucrat vreme îndelungată pentru a prezenta venirea şi
persoana antihristului. El a folosit cu grijă toate materialele pe
această temă, nu numai patristice, ci de asemenea islamice, şi a
întocmit un tablou strălucit.
Înainte
de venirea antihristului, a fost o pregătire în lume, pentru a face
posibilă venirea lui. Taina fărădelegii se lucrează deja (potrivit II
Tesaloniceni 2, 7). Forţele ce pregătesc venirea sa luptă, mai presus de
toate, împotriva autorităţii suverane legiuite. Sfântul Apostol Pavel
spune că antihristul nu se poate arăta până când ceea ce îl opreşte nu
se va lua din mijloc (potrivit II Tesaloniceni 2, 6-7). Sfântul Ioan
Gură de Aur tâlcuieşte aceste cuvinte, spunând că ceea ce îl opreşte
este puterea evlavioasă legiuită: o astfel de putere luptă împotriva
răului.
Din
acest motiv, ,,taina” care se lucrează deja în lume, luptă cu această
putere; ea doreşte o autoritate nelegiuită. Când ,,taina” va dobândi în
mod definitiv această autoritate, nimic nu va mai împiedica venirea
antihristului.
Fermecător,
inteligent, îngăduitor, el va fi milostiv – va acţiona cu milostivire
şi blândeţe; dar nu o va face de dragul milostivirii şi al blândeţii, ci
pentru întărirea propriei sale autorităţi. Când el o va întări
într-atât încât întreaga lume îl va recunoaşte, atunci îşi va dezvălui
adevărata faţă.
Drept
capitală îşi va alege Ierusalimul, fiindcă aici Mântuitorul S-a
descoperit pe Sine şi învăţătura Sa dumnezeiască. Aici, întreaga lume a
fost chemată la fericirea bunătăţilor şi mântuire. Lumea nu L-a primit
pe Hristos şi L-a răstignit în Ierusalim; pe câtă vreme, întreaga lume
va recunoaşte autoritatea antihristului, iar Ierusalimul va deveni
capitala lumii.
Atingând
culmea puterii, antihristul va cere recunoaşterea faptului că el a
dobândit ceea ce nici o altă putere pământească nu a dobândit sau nu
poate dobândi vreodată şi, prin urmare, va pretinde lumii să i se
închine, ca unei fiinţe superioare, ca unui zeu.
Vladimir
Soloviov descrie, de asemenea, caracteristicile activităţii sale, de
,,Conducător Suprem”. El va face ceea ce este pe placul tuturor, cu
condiţia ca el să fie recunoscut drept Autoritate Supremă. El va îngădui
Bisericii să existe, va permite săvârşirea slujbelor ei dumnezeieşti,
va făgădui să construiască biserici grandioase ... cu condiţia ca toţi
să-l recunoască drept ,,Fiinţă Supremă” şi să i se închine.
Antihristul
va avea o ură personală faţă de Hristos; Îl va vedea pe El ca pe un
rival şi Îl va socoti duşmanul său personal. El va trăi prin această ură
şi se va bucura de apostazia oamenilor de la Hristos.
În
vremea lui antihrist, va fi o lepădare grozavă de credinţă. Mulţi
episcopi vor schimba credinţa, iar spre justificare vor arăta către
strălucita situaţie a Bisericii. Căutarea compromisului va fi înclinaţia
caracteristică a oamenilor. Sinceritatea spovedaniei va dispărea.
Oamenii îşi vor justifica cu isteţime căderea, iar răul binevoitor va
sprijini o asemenea dispoziţie generală. Se va împământeni printre
oameni apostazia de la adevăr şi dulceaţa compromisului şi a păcatului.
Antihristul
va îngădui orice oamenilor, atâta vreme cât ei ,,se prosternează şi i
se închină lui”; şi întreaga lume se va supune lui. Atunci vor apărea
doi oameni drepţi, care vor propovădui fără de teamă credinţa şi îl vor
acuza pe antihrist. Potrivit Tradiţiei Bisericii, ei sunt cei doi
prooroci ai Vechiului Testament, Ilie şi Enoh, care nu au gustat
moartea, dar o vor gusta acum vreme de 3 zile, iar după 3 zile vor
învia. Moartea lor va provoca mare bucurie antihristului şi slugilor
lui. Învierea lor îi va arunca în mare tulburare şi groază. Apoi va veni
sfârşitul lumii.
Apostolul
Petru a spus că prima lume a fost creată din apă – o imagine a haosului
primordial, şi a pierit prin apă – în potop. Acum, lumea este hărăzită
focului. Pământul şi cele de pre dânsul lucruri sunt puse sub păstrare,
păzindu-se focului (potrivit II Petru 3, 7, 10). Stihiile arzând se vor
strica. Lumea aceasta va pieri într-o clipită. Într-o clipă, toate se
vor schimba.
Mai
mult, va apărea semnul Fiului lui Dumnezeu, semnul crucii. Întreaga
lume, care s-a supus de bunăvoie antihristului, va plânge. Toate se vor
sfârşi pentru totdeauna: antihristul va fi ucis, împărăţia sa potrivnică
lui Hristos va lua sfârşit, totul va lua sfârşit şi fiecare om poartă
răspunderea pentru sufletul său; fiecare trebuie să dea socoteală
înaintea adevăratului Dumnezeu.
,,Sfârşitul
lumii” nu înseamnă nimicirea lumii, ci transformarea ei. Totul se va
schimba dintr-o dată, cât ai clipi din ochi. Morţii vor învia în trupuri
noi: ale lor, dar înnoite, întocmai Mântuitorului care S-a sculat din
morţi în propriul trup, iar urmele rănilor de la piroane şi suliţă erau
pe trupul Lui, însă acesta dobândise noi însuşiri şi astfel era un trup
nou. Nu este limpede dacă acest trup nou va fi asemenea celui pe care
l-a avut Adam când a fost creat, sau dacă va fi un trup cu totul nou.
După
aceea, Domnul va apărea în slavă pe nori. Trâmbiţele vor suna tare, cu
putere ! Ele vor răsuna în suflet şi în conştiinţă ! Totul va deveni
clar în conştiinţa umană. Vorbind despre judecata de apoi, Proorocul
Daniil spune că Cel vechi de zile, Judecătorul stă pe tronul Său şi râu
de foc curge ieşind dinaintea Lui (potrivit Daniil 7, 9-10). Focul este o
stihie purificatoare; el arde păcatul. Vai de om, dacă păcatul a
devenit parte din firea sa: atunci focul îl va arde şi pe om.
Acest
foc se va aprinde înlăuntrul omului: văzând crucea, unii se vor bucura,
dar alţii se vor tulbura şi îngrozi şi vor cădea în deznădejde. Astfel,
oamenii vor fi numaidecât despărţiţi. Însăşi starea sufletului omenesc
îl va arunca pe om de o parte sau de cealaltă, de-a dreapta sau de-a
stânga.
Cu
cât un om se străduieşte mai conştient şi mai stăruitor să meargă către
Dumnezeu în viaţa sa, cu atât mai mare îi va fi bucuria când va auzi:
,,Veniţi binecuvântaţii Părintelui meu” (Matei 25, 34). În schimb,
aceleaşi cuvinte vor aduce focul groazei şi al chinurilor asupra celor
care nu L-au vrut, care au fugit, I-au stat împotrivă sau L-au hulit în
timpul vieţii !
Judecata
de apoi nu cunoaşte mărturii sau acte de acuzare ! Totul este întipărit
în sufletele oamenilor, iar aceste scripte, aceste ,,cărţi” sunt
deschise la judecată. Totul devine limpede pentru toţi şi pentru fiecare
în parte.
Mai
mult, unii vor merge către bucurie, ceilalţi către groază. Când
,,cărţile se vor deschide”, se va vedea cu claritate că rădăcinile
tuturor patimilor se află în sufletul omului. Aici este un beţiv sau un
desfrânat: unii pot crede că atunci când moare trupul, moare şi păcatul.
Nu ! Exista o pornire către păcat în suflet, iar pentru suflet, acel
păcat era dulce; dacă sufletul nu s-a pocăit şi nu s-a eliberat de
păcat, el va veni la judecata de apoi cu aceeaşi dorinţă de păcat. Nu-şi
va astâmpăra nicicând acea dorinţă şi în acel suflet se va sălăşlui
suferinţa urii. Va acuza pe oricine şi orice din pricina stării sale
chinuitoare; va urî pe oricine şi orice. ,,Va fi scrâşnirea dinţilor”
răutăţii neputincioase şi focul cel nestins al urii. O ,,gheenă de foc” –
acesta este focul lăuntric. ,,Acolo va fi plângerea şi scrâşnirea
dinţilor”. Acesta este iadul.
Sf. IOAN MAXIMOVICI
1 comentarii:
DACA AVETI ARTICOLE SI DORITI SA LE PUBLICATI PE ACEST BLOG , LE PUTETI TRIMITE PE E-MAIL.DOAR LUCRURI DE INTERES, FRUMOASE SI DE FOLOS DUHOVNICESC.VA ASTEPT!
Trimiteți un comentariu